Download mijn e-book over mijn Lief-methode en ontdek what’s in it for you!

Hoe overleef je de tropenjaren als jonge moeder?

Je hebt je handen vol, je rent van hot naar her; flesjes, luiers, kleertjes, hapjes. De dag begint – ook na gebroken nachten – al vroeg in de ochtend. Jouw kindje(s) ‘roepen’ jou, zij zijn afhankelijk van jou en vanaf het allereerste moment dat deze wondertjes in jouw armen lagen voelde jij “Ik zal alles doen om jou gelukkig te maken”. En dat doe je ook, maarrrrr…. halverwege de middag begint je buik te knorren en kom je tot de ontdekking dat je zelf nog niet gegeten en gedronken hebt en je haar staat nog net zo rechtop als toen je uit bed stapte.

 

We geven alles aan onze kleintjes, maar vergeten hier en daar een ietsje pietjsje voor onszelf te zorgen om dit dagelijkse ritueel vol te kunnen houden.

 

Weet lieve moeder;

Een moeder die goed voor zichzelf zorgt is een geschenk voor haar kind.

 

Ik werd in 3 jaar tijd moeder van 5 kinderen, een life-changing periode. David en Michelle – tweeling – kwamen bij ons wonen toen zij 9 jaar waren. Een jaar later werden Roy en Gijs geboren en Sep kwam daar snel achteraan. En ook ik stapte hier en daar in die valkuil waarbij ik mijzelf vergat. Maar ergens tijdens die ontdekkingsreis ging ik steeds beter voor mijzelf zorgen om deze vorm van topsport te volbrengen.

 

Mijn basisregels:

  1. Drink veel water. Water zorgt dat je lichaam doorspoelt. Denk maar aan het verschil tussen en stilstaand slootje en een doorstromend beekje. Je kunt zelf wel aanvoelen welk verschil dit heeft op fysiek, emotioneel en energieniveau.
  2. Eet gezond. Groente, fruit, noten, ei en peulvruchten, eventueel vlees en vis. Eet zo min mogelijk uit pakjes en zakjes – met toevoegingen waarvan je je kunt afvragen of die eetbaar zijn. Eet zonder suiker, in elk geval zo veel mogelijk. Ik nodig je uit om te ontdekken wat dit doet met je energieniveau, je humeur én dat van de kinderen.
  3. Zorg voor voldoende nachtrust. Mijn veelgebruikte uitspraak is ‘uitslapen doe je ’s avonds’. Met gebroken nachten en ’s morgensvroeg de gezellige ‘wekkertjes’ zorgde er bij mij voor dat ik vooral ’s avonds extra uurtjes maak.
  4. Zorg voor een evenwicht tussen inspanning en ontspanning. We moeten vaak heel veel, vooral van onszelf. Dus als de kleinsten een slaapje doen werken we zo snel mogelijk ons ‘to-do lijstje’ af…. En wanneer heb jij even rustig gezeten, ontspannen?
  5. Gebruik voedingssupplementen. Onze huidige voeding wordt geteeld op grond die niet altijd de voeding bevat die een plant nodig heeft om als volwaardige voedingsbron voor ons lichaam te leveren wat we nodig hebben.

 

& Mijn geheim?

Ik sta elke morgen om half 6 op voor een uurtje voor MIJZELF! Voor de kinderen wakker worden en het gezinsleven begint te draaien start ik de dag alleen met yoga.

Ook functioneer ik beter bij een goede planning, zeg regelmatig NEE tegen uitnodigingen die ik ontvang en ik plan in elke week momenten van rust voor mezelf én zorg dat die er ook zijn voor de kinderen, dat er middagen vrij zijn na school én dat weekenden niet volgepland zijn zodat we kunnen luieren en doen waar we zin in hebben.

 

Ken je mijn boek ‘Lieve Moeder, een moeder die goed voor zichzelf zorgt is een geschenk voor haar kind’ al? Een boek voor elke bevlogen en liefdevolle ouder die in de spiegel durft te kijken en vanuit hartsverbinding impact wil maken in het leven van ieder kind.

 

Liefs Sandra

Moeder en Pleegmoeder van tweeling David en Michelle (17), tweeling Roy en Gijs (6) en Sep (5) & Mindset Mentor voor Moeders

https://www.puurpleegmoederschap.nl/boek/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *