Download mijn e-book over mijn Lief-methode en ontdek what’s in it for you!

Schuldgevoel

Als je alleen nog voelt waar je te kort schiet en niet meer ziet wat voor moois jij doet.

 

Je bent een moeder met een missie. Je wilt een fantastische moeder zijn voor jouw kinderen, waarmee je de lat meteen hoog legt. Alles wat niet lukt zie je en voel je. Maar leren lopen ging ook niet zonder vallen en opstaan. Ook het moederschap is een ontwikkeling, een groei die je doormaakt.

 

Ik nodig je uit om te kijken naar wat je allemaal doet. Wat voelt goed en waar wil je meer van? Wat mag anders? Er is geen verdeling nodig in goed of fout; je maakt al je keuzes op basis van de kennis die je had tot nu toe, met de intentie het beste te doen.

 

Iedereen draagt pijnen en trauma’s met zich mee die bepalen hoe je soms reageert vanuit die emoties. Niets is menselijker. Iedereen ontploft weleens. Iedereen is weleens onredelijk.

 

Iedereen heeft zijn patronen vanuit roots, aangeleerde overtuigingen en gewoonten van je voorouders en overtuigingen uit onze omgeving, onze maatschappij. Welke overtuigingen houden jou tegen in jouw missie en dienen jou niet? sterker nog; ze remmen je af.

 

Schuldgevoel is een negatief gevoel over iets wat we niet of verkeerd gedaan hebben én met ons hoofd maken we dit vaak groter en groter. We veroordelen onszelf en de aanhoudende gedachte groeit en groeit. Wat je aandacht geeft groeit.

 

Weet lieve moeder, je doet het fantastisch! Alles wat je doet, doe je vanuit liefde voor je kind, vanuit overtuigingen, goed bedoelde adviezen en jouw intentie om het goed te doen.

 

Leuk dat ik zo tegen je zeg, maar voelt dit ook zo? Voel je de waardering en voldoening van binnenuit voor alles wat jij doet?

 

Het loskomen van schuldgevoel vraagt om de volgende stappen:

 

  1. Bewustwording en erkennen van schuldgevoelens
  2. Verkennen van de onderliggende emotie door erover te schrijven; schrijven vertraagt emoties waardoor ze milder worden en het makkelijker is om dieper te gaan voelen
  3. Loslaten van schuldgevoel door evt excuses te maken, je gevoel te benoemen. Het accepteren en omarmen, er woorden aan geven.
  4. Na diep doorvoelen en omarmen dat het gevoel er is volgt neutraliteit; ruimte om het anders te voelen door anders te kiezen. Door te kiezen voor waardering bijvoorbeeld.
  5. Ga eens schrijven wat je waardeert aan jezelf; wat je aandacht geeft groeit.

 

Ga laten groeien wat je wílt laten groeien. Je bent het waard, lieve moeder. Je bent het waard om ook die mooie kanten in jezelf aandacht te geven.

 

Heb je hier of bij andere hindernissen inspiratie bij nodig? Vraag een gratis inspiratiegesprek aan door hieronder te reageren met ‘kopje thee’ en we maken een afspraak voor een digitaal kopje thee.

 

Geniet van je dag, maak er een mooie dag van

 

Liefs Sandra  🌸

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *